Din digitala vardag

Skriv gärna ditt namn om du vill.

Tänk på en digital tjänst eller app (på din mobil, surfplatta eller dator) som du använder regelbundet och som du tycker är riktigt bra. Vilken är det, och vad är det som gör att den fungerar så bra för just dig?

Tänk nu istället på ett tillfälle då en digital tjänst fick dig att känna dig frustrerad, förvirrad eller helt fast. Kan du berätta lite om vad som hände och vilken känsla det gav dig?

I den förra frågans frustrerande situation, vad var det du önskade allra mest att du kunde göra eller ha tillgång till just då?

När ett företag, en kommun eller en myndighet lanserar en ny digital tjänst som uttryckligen sägs vara “för seniorer”, vilka är dina första spontana tankar eller farhågor?

Om du skulle få ge ett enda, viktigt råd till de som designar ny teknik för personer över 65, vad skulle det vara?

På vilka sätt tycker du att digitala verktyg och tjänster hjälper dig att vara självständig och aktiv i din vardag?

Finns det tillfällen då du upplever att kravet på att använda digitala tjänster snarare gör det svårare att vara självständig? Berätta gärna.

Det talas mycket om “välfärdsteknik” och AI (artificiell intelligens) som ska hjälpa till med hälsa och trygghet i hemmet. Vad är din spontana känsla eller tanke när du hör det?

Vad skulle krävas för att du skulle känna fullt förtroende för en ny digital tjänst och vilja börja använda den i ditt liv?

Finns det något annat du vill dela med dig av kring dina upplevelser av teknik, ris eller ros, som du tycker är viktigt för oss att veta?